Informații privind drepturile pasagerilor în caz de zbor anulat

Când compania aeriană anulează un zbor pe care l-ai programat și l-ai plătit în prealabil tocmai pentru a evita neplăceri, îți poate da toate planurile peste cap. Din acest motiv, legislația europeană e de partea pasagerului privitor la dreptul la compensații și despăgubiri. Cu toate acestea, drepturile consumatorului nu sunt respectate în trei din patru cazuri. Deseori compania nu oferă nici o explicație – sau oferă o explicație vagă – cu privire la motivul anulării planurilor tale. Pentru a evita dezamăgirea și stresul, e important să îți cunoști drepturile, dacă ai fost pus într-o astfel de situație.

Ce zboruri anulate nu se califică pentru o compensație?

De cele mai multe ori, pasagerii nu își cunosc drepturile și, drept consecință, pierd oportunitatea de a primi despăgubiri și compensații financiare pentru costurile aferente. În anumite circumstanțe, însă, compania aeriană are dreptul să anuleze zborul.

Operatorul de zbor nu este obligat să îți ofere o compensație financiară dacă:

  • Te-a informat despre anulare cu mai mult de două săptămâni înainte de ziua în care era programat zborul
  • Te-a informat despre anulare cu 7-14 zile înaintea zborului, dar ți-a oferit o rută alternativă spre aceeași destinație, însă:
    • Noul zbor trebuie să decoleze cu maximum 2 ore mai devreme față de zborul inițial;
    • Noul zbor trebuie să aterizeze cu maximum 4 ore mai târziu față de zborul inițial;
  • Te-a informat despre anulare cu mai puțin de 7 zile înaintea zborului programat, dar ți-a oferit o rută alternativă spre aceeași destinație, însă:
    • Noul zbor trebuie să decoleze cu maximum o oră mai devreme față de zborul inițial;
    • Noul zbor trebuie să aterizeze cu maximum 2 ore mai târziu față de zborul inițial;
  • Zborul a fost anulat din cauza unor circumstanțe excepționale, cum ar fi:
    • Instabilitate politică (de exemplu, proteste de amploare);
    • Condiții meteorologice nefaste (de exemplu, ceață sau furtuni de zăpadă);
    • Riscuri de securitate (de exemplu, amenințarea unui atac terorist asupra aeroportului);
    • Probleme tehnice neașteptate care pot afecta siguranța pasagerilor (de exemplu, probleme neprevăzute în funcționarea aeronavei);
    • Greve care afectează operațiunile companiei (de exemplu, grevă în cadrul aeroportului).

Ce despăgubiri și compensații îți datorează compania aeriană în caz de zbor anulat?

Indiferent de motivul pentru care a fost anulat zborul, inclusiv în cazul circumstanțelor excepționale, compania aeriană este obligată să-ți asigure confortul și siguranța pe durata așteptării unui nou zbor spre aceeași destinație. În general, în cazul anulărilor de zbor ai următoarele drepturi:

  • Să primești o rambursare integrală pentru costul biletului de avion;
  • Să primești mese și băuturi răcoritoare furnizate sau rambursate de compania aeriană;
  • Să ai posibilitatea să efectuezi două apeluri telefonice gratuite sau două mesaje prin fax sau e-mail.

Dacă operatorul de zbor organizează pentru tine o rută alternativă spre aceeași destinație sub condiții de călătorie similare, acesta trebuie să asigure următoarele:

  • Cazarea la hotel;
  • Transportul între aeroport spre/dinspre locul de cazare.

Dacă zborul face parte dintr-o rută cu escală și din cauza anulării nu mai dorești să ajungi la destinația finală, compania aeriană trebuie să îți ofere un zbor de întoarcere spre portul aerian din care ai plecat.
Dacă zborul anulat nu se încadrează în niciuna dintre excepțiile menționate la punctul 3 (Ce zboruri anulate nu se califică pentru o compensație?), ești eligibil să primești o compensație între 250 – 600 EUR. Valoarea compensației este calculată astfel, în funcție de distanța pe care urma să o parcurgă zborul programat de tine:

250 Valoarea compensației
Sub 1.500km
400 Valoarea compensației
1.500 – 3.500 km
600 Valoarea compensației
Mai mult de 3.500 km