Informații privind drepturile pasagerilor în caz de pierdere a conexiunii într-un zbor cu escală

Zborurile de conexiune (sau ,,conexiunile”) se referă la zboruri din cadrul unei călătorii cu escală. În astfel situații, decalarea unuia dintre zboruri poate duce la pierderea următorului zbor spre destinație și astfel îți poate da peste cap toată călătoria. Dacă ai fost pus în această situație și, drept consecință, ai ajuns la destinație cu o întârziere mai mare de 3 ore, ai putea avea dreptul la o compensație de până la 600 EUR.

Condiții: Ce fel de zboruri se califică pentru o compensație în caz de pierdere a conexiunii?

Legislația europeană îți oferă dreptul la o compensație pentru următoarele tipuri de călătorii:

  • Zboruri în cadrul Uniunii Europene (UE) operate de orice companie aeriană;
  • Zboruri cu destinația într-un stat membru al Uniunii Europene, operate de o companie aeriană cu bazele în UE;
  • Zboruri care decolează dintr-un stat membru al Uniunii Europene, operate de orice companie aeriană.
  • Zborurile afectate trebuie să fie rezervate împreună, ca parte dintr-o singură călătorie.

Excepții: În ce situații nu ești eligibil pentru o compensație pentru pierderea conexiunii?

În anumite situații, operatorul de zbor va fi nevoit să provoace o întârziere sau să anuleze zborul de conexiune din cauza unor circumstanțe excepționale, cum ar fi:

  • Instabilitate politică (de exemplu, proteste de amploare);
  • Condiții meteorologice nefaste (de exemplu, ceață sau furtuni de zăpadă);
  • Riscuri de securitate (de exemplu, amenințarea unui atac terorist asupra aeroportului);
  • Probleme tehnice neașteptate care pot afecta siguranța pasagerilor (de exemplu, probleme neprevăzute în funcționarea aeronavei);
  • Greve care afectează operațiunile companiei (de exemplu, grevă în cadrul aeroportului).

Alte motive pentru care s-ar putea să nu te califici pentru o compensație:

  • Conexiunea a fost pierdută din cauza întârzierilor la controlul de securitate;
  • Nu ai respectat ora de îmbarcare pentru unul dintre zboruri;
  • Ai ajuns la destinație cu o întârziere de sub 3 ore față de ora programată;
  • Zborul are ca destinație un stat membru al Uniunii Europene, dar este operat de o companie aeriană din afara UE (inclusiv din Marea Britanie).

Dacă operatorul de zbor îți oferă o rută alternativă prin care ajungi la destinația finală cu o întârziere de 2-4 ore, compensația pentru care ești eligibil poate fi redusă cu 50%.

Cum poți primi compensații și despăgubiri pentru zbor decalat/pierderea conexiunii

Pentru a ușura cât mai mult soluționarea unei despăgubiri și/sau compensații pentru pierderea conexiunii, îți recomandăm să:

  • Nu accepți propunerea operatorului de zbor dacă îți propune discounturi, vouchere sau oferte pentru a compensa pentru pierderea conexiunii. Îți recomandăm să iei în calcul că dacă le accepți, aceasta ar putea să îți anuleze dreptul la orice altă compensație;
  • Păstrezi la îndemână confirmarea rezervării de zbor și biletele de zbor în format fizic sau electronic;
  • Te asiguri că toate zborurile afectate fac parte dintr-o singură rezervare, ca parte din aceeași călătorie;
  • Păstrezi la îndemână detaliile orarului de zbor pentru toate zborurile din cadrul călătoriei afectate;
  • Notezi orele la care zborul afectat a decolat și a aterizat;
    Soliciți companiei aeriene să explice motivul pentru care zborul a fost decalat;
  • Dacă primești o explicație generală precum „circumstanțe extraordinare”, să ceri detalii;
    Soliciți o rută alternativă către aceeași destinație sau rambursarea biletului;
    Soliciți cazare la hotel dacă așteptarea pentru un nou zbor se prelungește până a doua zi;
  • Păstrezi într-un loc sigur bonurile și chitanțele pentru costurile cauzate de pierderea conexiunii;
  • Iei legătura cu noi pentru a afla dacă poți primi o compensație financiară pentru pierderea conexiunii.

Ce despăgubiri și compensații îți datorează compania aeriană în caz de pierdere a conexiunii?

Înainte de toate, compania aeriană este obligată să îți ofere opțiunea de a anula restul călătoriei dacă aceasta nu mai servește niciun scop pentru tine din cauza întârzierii cauzate de legătura pierdută. De asemenea, operatorul e obligat să îți ramburseze costul întregii călătorii și să îți asigure un zbor de întoarcere cu prima ocazie spre portul aerian în care ai început călătoria.
Dacă alegi să continui călătoria, compania aeriană trebuie să îți ofere o rută alternativă spre aceeași destinație în condiții similare de zbor, cât mai curând posibil sau în funcție de disponibilitatea ta.
Dacă ești nevoit să aștepți pentru un nou zbor, compania aeriană este obligată să îți asigure siguranța și confortul. Mai exact, aceasta trebuie să îți asigure sau să îți despăgubească următoarele cheltuieli:

  • Două apeluri telefonice gratuite sau două mesaje prin fax sau e-mail;
  • Mese și băuturi răcoritoare în limite rezonabile raportate la timpul de așteptare;
  • Cazarea la hotel, dacă așteptarea pentru noul zbor se prelungește peste una sau mai multe nopți;
  • Transportul între aeroport și locul de cazare.

Dacă zborul de legătură îndeplinește una dintre condițiile enumerate la punctul 1 (Condiții), ești eligibil pentru a primi o compensație între 250 – 600 EUR. Valoarea compensației este calculată astfel:

  • Dacă zborul decalat urma să parcurgă până în 1500 km, compensația va fi 250 EUR;
  • Dacă zborul decalat urma să parcurgă între 1500 km și 3500 km, compensația va fi 400 EUR;
  • Dacă zborul decalat urma să parcurgă mai mult de 3500 km, compensația va fi 600 EUR.

Pentru a beneficia de despăgubirea ce ți se cuvine ai de făcut doar 2 pași. Suntem aici pentru tine!